Om litt er kaffen klar…

Morgenstund har gull i munn? Vel. Noen dager ja. I dag er en av de dagene. Sitter med en deilig egenprodusert cortado med sojamelk. Avanserte greier her i Algarve, hvor britene ikke overlever en dag uten engelsk breakfast og drikker øl til frokost fordi de er på ferie. Turistene går i shorts fordi de er i Syden og ikke fordi det egentlig er varmt nok. Varmt? Det er jo relativt. Vi fastboende er jo for lengst ferdig med strandsesongen og gjemmer beina under lange bukser.

Kaffen er den beste jeg har smakt på en evighet. Vi har ikke kule kafferbrennerier og barristaer her. Men jeg fant ut helt selv at jeg kunne jo lage fancy kaffe på mitt eget lille kjøkken hvor sola skinner på mine glade urter. Har ikke på meg urbane kule klær, men en morgenkåpe og tøffler. Det er slike dager jeg er så ufattelig takknemlig for at slike dager finnes. Så kan de andre gå i glemmeboka.

