Påfyll til sjelen

Jeg fant frem en bok som har ligget lenge i en eske. Den heter “Sand og Skum”. Den er skrevet av en poet, filosof og kunstner som heter Kahlil Gibran (1883-1931.) Han ble født i Libanon, og er av mange betraktet som vår tids største geni. Mer kjent er boka “Profeten”, som ofte blir brukt i bryllups-løfter.

“Sand og Skum”

Jeg elsker denne boka, den har gitt meg så mye, fyllt sjelen min med vakre ord, her er noen:

“Paradiset er der borte, bak den døren, i det neste rommet; men jeg har mistet nøkkelen. Kanskje jeg bare har forlagt den”.

“Kjærligheten og tvilen har aldri gått sammen”.

“Jeg er en reisende og en navigatør, og hver dag åpner jeg nye kontinenter av sjelen”.

“Jeg vil heller være den laveste blandt menn – med drømmer og en lengsel etter å virkeliggjøre dem – enn å være den største, uten drømmer og uten lengsler”.


